Forældremappe

Børnehaven Brombærhuset


Brombærhuset er en Rudolf Steiner børnehave og er
derfor både i sin form og i sit indhold anderledes end
børnehaver generelt.

Hvis du tænker på at
melde dit barn ind i vores børnehave, bør du derfor
læse denne side grundigt igennem. Det er ikke fyldestgørende
for så vidt angår selve pædagogikken, men
yderligere oplysninger kan hentes i de bøger, som er angivet i
litteraturlisten. Derudover er du altid meget velkommen til at
kontakte børnehaven. læs eventuelt børnehavens
læreplaner.






Børn skal være omgivet af kærlighed og glæde.
På dette livssyn bygger Steinerpædagogikken, og alt, hvad
der sker i en Steinerbørnehave, er dybest set begrundet i
denne holdning. Den verden, som omgiver os, indeholder meget andet
end kærlighed og glæde, men sådanne hændelser
og oplevelser holdes ude fra børnehaven – ikke for at
gøre børnene pylrede, men for at give dem en solid
basis, mod og styrke, således at de senere kan møde
livets mange tilskikkelser som stærke mennesker, fyldt med gode
oplevelser. Børn har også brug for harmoni i disse
første år, hvor de vokser så utroligt meget og
skal lære deres omgivelser at kende. Derfor har børnehaven
en fast rytme for dagen, for ugen og for året. Dagene er i
princippet bygget ens op i deres form – indholdet kan variere
efter ugedag og årstid. Børnene oplever på nært
hold årstidernes skiften både fordi, vores børnehave
ligger så tæt på Sømosen, men også
fordi den enkelte årstid giver indhold til børnehavens
aktiviteter. I løbet af året holder vi en række
årstidsfester.





Det kan kun lykkes at skabe denne harmoni i børnehaven,
hvis forældre respekterer rytmen. Det er således vigtigt,
at forældrene overholder møde- og afhentnings tider, og
det er også vigtigt, at børnene får lov til at
komme i børnehaven hver dag, undtagen selvfølgelig når
barnet er sygt, eller hvis det viser tegn på virkelig at trænge
til en fridag. Børn som bliver respekteret, lærer også
at respektere andre, og denne respekt er en vigtig egenskab at eje.
Derfor gør børnehaven meget ud af at modtage børnene
og tage afsked med dem. Det gælder, fra de møder
allerførste dag og hver eneste dag, til de forlader børnehaven
for at gå i skole. Man siger således altid ordentligt
goddag og giver hinanden hånd, når man kommer om
morgenen, og farvel, når man går om eftermiddagen. Også
de voksne hilser pænt på hinanden. Ved begyndelsen af
dagen synger man en goddag sang, hvor alle nævnes – også
de børn, der savnes. Kun når alle børn er i
børnehaven, er den hel. Og det enkelte barn har således
stor betydning – et faktum som giver barnet respekt for sig
selv – og frem for alt et tilhørsforhold i en større
social sammenhæng.








Børn har brug for forbilleder, som de kan efterligne. Det
er på den måde, de tilegner sig deres adfærd i de
første 7 år. Forældrene er barnets vigtigste
forbilleder, man også andre voksne eller større børn
giver ved deres adfærd eksempler til efterfølgelse. I
børnehaven bestræber pædagogerne sig på at
lave praktiske ting, mens børnene har fri leg. Børn
skal lære at indgå i en social sammenhæng. I vores
børnehave har børnene derfor hver dag fri leg. Her får
børnene mulighed for selv at skabe rammerne for deres leg og
finde sammen i større og mindre grupper. Pædagogerne
træder kun til, når der opstår problemer for
børnene, som de ikke selv kan klare sig ud af, eller hjælper
med at forvandle en leg/-sætter en ny leg i gang.
Under
sanglegene øver børnene sig ubevidst i at fungere
sammen på helt andre præmisser. Her får børnene
på skift lov at være hovedpersoner, når de tildeles
legens forskellige roller. De får lov at være prinser og
prinsesser, harer, fugle, og heste. Det kræver selvsagt et
stort engagement at være pædagog i en Rudolf Steiner
børnehave, hvor man ser det som sin opgave at skabe de rammer
og stræbe mod de mål, som er beskrevet her. Ingen
aktiviteter betragtes som ligegyldige eller som ren underholdning. Og
aktiviteterne lykkes kun hvis pædagogerne viser ægte
engagement, som så forplanter sig til børnene. Forældre
kan hjælpe pædagogerne i deres arbejde ved altid at være
positive, når de kommer i børnehaven og respektere de
beskeder, de får, samt huske at se på børnehavens
opslagstavle, samt sedler der hænger ved børnenes plads
i garderoben, hver dag.


Institutionen Brombærhuset


Brombærhuset blev etableret i august 1991, vi have til huse
i den røde skurvogn, hvor skolens pasningsordning (SFO) er i
dag. I 1995 måtte vi flytte til skolens ellers etablerede
børnehave-klasse, da Ballerup kommune lukkede børnehaven
i skurvognen. Vi er en privat børnehave med tilskud fra
forældrenes bopælskommune samt forældrebetaling.


Den daglige drift af Brombærhuset


Den daglige drift varetages af de ansatte pædagoger og/
medhjælper. Skolens bestyrelse er børnehavens øverste
myndighed. I børnehaven er nedsat en styrelse hvor der sidder
forældrevalgte, de sidder 2 år af gangen og der er valg i
marts/april mdr. Den daglige administration varetages af to
administrative medarbejdere på skolen.

Styrelsen består
af:



  • En repræsentant fra
    Michaelskolens bestyrelse




  • Forældrerepræsentanter




  • Børnehavens ledelse

    Styrelsen har 2 faste
    møder om året. Herudover kan der indkaldes til
    ekstraordinære møder i forbindelse med presserende
    sager. Det skal tilstræbes, at der er en bred repræsentation
    til møderne.

    Børnehavens styrelse er et
    praktisk forældreorgan, der har til opgave at støtte op
    om det daglige arbejde i børnehaven. Vedligeholdelse af
    børnehaven, organisering af de planlagte arbejdsdage.
    Informationer til forældre- og personalegruppen. Forældrene
    kan altid i dagligdagen henvende sig tl personalt med spørgsmål,
    der omhandler den daglige drift eller ønsker om en samtale.
    Hvor det findes nødvendigt, vil der blive aftalt en samtale
    eller en opringning (det er vores grundlæggende ikke at
    samtale, hvor børnene er til stede). Der afholdes
    forældrekonsultationer i april/maj måneder.



Hvem bestyrer Brombærhuset


Skolens bestyrelse har det generelle ledelsesansvar over for
børnehaven, samt det økonomiske og administrative
ansvar for driften af børnehaven, herunder



  • ansættelse/ afskedigelse af
    børnehaveleder samt souschef




  • forældrebetaling, offentlige
    tilskud samt kontakt til offentlige instanser




  • nybyggeri og udvendig
    vedligeholdelse




  • regnskab og revision




  • løn og pensionsforhold




  • sikkerheds forhold



Når barnet starter i Brombærhuset


Barnets start i børnehaven skal helst være så
nænsom som muligt, og det tilrådes, at forældrene
afser god tid til at vænne barnet til de nye forhold. Vi
anbefaler at I beregner 1 uge til at tilvænne barnet til det
nye sted, dog med individuelle hensyn samt en uge, hvor barnet ikke
hentes for sent. Børnehavepersonalet skal hurtigst muligt have
besked om alle ændringer i de forhold, der er opgivet ved
barnets indmeldelse, Dette gælder adresseforandringer, nyt
arbejdssted og telefonnummer. Sørg altid for at personalet
ved, hvor barnets far og mor opholder sig, mens barnet er i
børnehaven.


Småbørnsgruppen


Er fra 2-3 år/sovebørn. De er tilknyttet en
børnehavegruppe med to faste voksne. Småbørnsgruppen
spiser frokost kl. 10.30 og puttes kl. ca. 11.00.
Småbørnsgruppen
optager børn fra vuggestuen Brombærstuen og udefra. Det
er en god tilvænning til børnehavens dagligdag.


Forældresamtaler


Ca. en gang årligt tilbydes I en forældresamtale. Hvis
der opstår situationer I ikke forstår eller er utilfredse
med bedes I henvende jer til personalet.


Møde- og afhentnings tider


Børnehaven har åbent dagligt kl. 7.00 til 17.00 dog fredag 7.00-16.00, men
barnet skal møde senest kl. 9.00 med mindre andet er aftalt
med personalet. Giv også besked i forvejen, hvis barnet hentes
af andre end den, der plejer at hente og bringe. I modsat fald vil
barnet ikke blive udleveret.


Dagsrytmen i Brombærhuset



  • Kl. 7.00 Børnene modtages i
    børnehaven på Brombærstuen. Børnene laver
    morgentegning og fri leg inde.




  • Kl. 9.00 Sangleg – brød
    og frugt




  • Kl. 11.30 Spisning / brød /
    suppe / grød




  • Kl. 12.00 Børnene får
    eventyr




  • Kl. 13.00 Fri leg ude eller inde
    (vi er mest ude). Små aktiviteter der er tilpasset årstiderne




  • Kl. 14.00 – 14.30
    Eftermiddags mad – børnene begynder at blive hentet




  • Kl. 17.00 Børnehaven lukker. Børnene hentes så
    børnehaven kan lukke kl. 17.00.



Brombærhusets ugentlige rytme



Mandag:
Sangleg
Frileg
/ Turdag om Sømosen til Brombærskoven for de 4-5
årige
Frokost
Eventyr/sovebørn puttes
Legeplads
/ fri leg
Eftermiddagsmad



Tirsdag:
Sangleg
/ fri leg
Bagedag
Frokost
Eventyr / sovebørn
puttes
Legeplads / fri leg
Eftermiddagsmad



Onsdag :
Sangleg
/ fri leg / maledag for kommende skolebørn
Skære
grønsager til suppen, Torsdag
Eventyr / Sovebørn
puttes
Legeplads / fri leg
Eftermiddagsmad



Torsdag:
Sangleg
/ fri leg / eurytmi for 4-6 årige
Frokost
Eventyr /
Sovebørn puttes
Legeplads / fri leg
Eftermiddagsmad


Fredag:
Sangleg
/ fri leg. Turdag for de kommende skolebørn. Vi går til
Æbletræet, hvor vi også spiser frokost
Frokost
for de børn der er ”hjemme”
Sovebørn
puttes
Turbørnene kommer hjem ca. 12.00.
Fri
leg
Eftermiddagsmad



Årstidsaktiviteterne er
baseret på den næste årstidsfest og indlægges
i hverdagen.






Kost i
Brombærhuset






Børnene er på fuld
kost som er vegetarisk, fremstillet af økologiske og
biodynamiske produkter.






Mandag: Grød af
langtidsristet korn, kogt på vand, lidt kokosolie inden
serveringen hertil hakket mandler, roesirup og rosiner.



Tirsdag: Alle bager boller,
hertil råkost af gulerødder -æbler, rosiner, lidt
salatolie og appelsinsaft.Derudover smør, plantemargarine,
ristet sesamfrø – solsikkekerner og kogte rødbeder.



Onsdag: Rugbrød, ost,
agurk, salat, kogte rødbeder, postej fra glas, rød
peber, gulerødder, ristet sesamfrø – solsikkekerner,
frugt pålæg, smør og plantemargarine. Børnene
smør selv deres mad.



Torsdag: Suppe
af selleri, porrer, hvidløg, gulerødder, kartofler,
persillerod, pastinak, røde linser, olivenolie, krydderier
hertil kogt pasta- quinua ( indianer ris)og kogte rødbeder.



Fredag: Som
Tirsdag. de børn der er på tur får klap sammen
madder, der smøres når vi spiser frokost.


Beklædning med motiver


Vi beder jer om, at børnenes tøj ikke har store
motiver på tøjet/kasketten, f.eks. Spiderman,
dødningehoveder, eller store Disney figurer. Nogle Børn
bryder sig ikke om de ”uhyggelige” udtryk disse motiver
kan give. Nogle børn bliver også en del af det tøj
de har på, de identificerer sig med tøjet. Vi ønsker
at barnet skal være til stede i sig selv.


Praktisk beklædning i børnehaven, i vinterhalvåret:



  • en flyverdragt i en god kvalitet
    og rigtig størrelse




  • regntøj med navn i,
    regnbukserne skal være med seler og så store at de
    passer uden på flyverdragten




  • termostøvler, Trigger eller
    Skofus. I en størrelse hvor der er plads til en uldsok m/navn
    i støvlen




  • elefanthue af uld, evt. med
    bomuldsfór




  • luffer, som barnet selv kan tage
    på. Gerne strikket i uldgarn – ikke fingerhandsker




  • husk uldtrøje og uld
    undertøj, (der findes uld undertøj som ikke kradser)




  • hjemme sko med bløde såler og med navn i

    Om
    sommeren er en sommer hat nødvendig, og en ulden trøje
    og cowboy- eller fløjlsbukser, lette sko i godt vejr og
    gummistøvler til regnvejr.

    På barnets
    garderobeplads skal der altid ligge regntøj (jakke og
    selebukser) og oppe i kurven skal ligge et sæt skiftetøj
    – (bukser – bluse – strømpebuks), + 1 undertrøje,
    + 2 par underbukser, + 2 par sokker, (om vinteren + 1 par uldsokker,
    + 1 par uldvanter) Husk jævnligt se efter og fylde op. Husk
    navn på!


    Børnene må ikke have
    halstørklæder og smykker på i børnehaven.
    (halskæder, ringe ure osv.)

    Hver dag: tag det våde
    tøj med hjem og tør det, også støvlerne
    inden i.

    Medtag ikke legetøj i børnehaven


    Børnene må ikke medtage legetøj eller
    andet med i børnehaven. De børn som sover må
    have deres sovedyr med. Nogle gange om året afholder vi
    bamse/dukkedag hvor børnene kan medbringe deres krammedyr
    eller dukke med (dog ikke plastik dyr).

    Et barn der har
    ”ting” med i børnehaven, har ofte rettet sit
    fokus på det de har med (går det i stykker, bliver væk,
    tager de andre det…) end det at lege med sine legekammerater
    Det hænder også at de ”køber” sig til
    at lege med nogle bestemte (”hvis du leger med mig, må
    du låne mit legetøj”). Barnet skal være
    tilstede i hverdagen, uden at skulle bekymre sig.



Ferie og helligdage


Børnehaven Brombærhuset følger Michael skolens
ferielukninger:



  • Uge 42 Efterårsferie




  • Uge 52 + 1 Juleferie




  • Uge 7 Vinterferie

    Str. Bededag og Grundlovsdag

    Kr.
    himmelfartsdag både torsdag og fredag

    Juli: Uge 28 og
    29 lukket. Forældrene skal vælge en ekstra ferieuge, som
    er sammenhængende med lukkeugerne – dvs. uge 27 eller
    30.

    Alle de rigtige datoer, kan aflæses på
    årsplanen der uddeles i juni måned.

    Vi har en
    årlig forældreudflugt i aug/sept: Høsttur til
    Kragebjerggård (Nyrup)



Årets fester i Brombærhuset


Vi holder mange fester året rundt. Den første i
efteråret er Høstfesten, hvor vi dækker op og
fester med alle de frugter, grøntsager og bær og andet,
som sommeren har frembragt.

I september holder vi Sct.
Michaels fest, i november måned laver børnene lanterner
og holder Lanternefest. I adventstiden holder børnehaven
Adventsfest og i december øver børnene sig på
julespillet, som opføres ved Julefesten i december. Det nye år
begynder med Helligtrekonger fest, siden kommer Fastelavnsfesten,
Påskefesten, Majfesten og Pinsefesten. Når vi kommer ind
i sommertiden holder vi en Sommerfest, der også er et farvel
til de store børn, som skal i skole.

Forældre og
familie indbydes til nogle af børnehavens fester, og det er
vigtigt at vide, at børn og pædagoger altid har travlt
med forberedelser i tiden op til festdagen, det er vigtigt at børnene
deltager til de forskellige fester, for at få afslutningen af
forberedelserne med.
Vi anbefaler at børnene har en kort
dag, den dag festen afholdes.

Datoer for disse fester kan ses
på den årlige årsplan.


Fødselsdagsfest – en stor dag


Fødselsdagen er en helt speciel dag – det er
fødselsdagsbarnets dag i børnehaven, og den er helt
anderledes end andre dage. Denne dag får fødselsdagsbarnets
far og mor love til at være med i børnehaven. Forældre
og barn kommer kl. 9.15 på dagen og har fødselsdagskage/frugt
med til børnehaven.
Alle venter i garderoben, hvor alle
synges op til fødselsdagen. Vi tænder lys for barnet,
som også får en lille gave, og vi synger sange. Barnet
deler kage ud.
Det er en meget stor dag for barnet med mange
indtryk, så derfor er det godt for barnet at komme hjem, når
fødselsdagen er forbi.


Eurytmi i børnehaven


En gang om ugen har børnene ca. 20 minutter med eurytmi,
men en erytmist der kommer til børnehaven. Dette er en
kunstart, som giver os mulighed for at udtrykke indre sjælelige
oplevelser gennem fortrinsvis armenes bevægelser.

Eurytmi
foregår som kortere eller længere fortællinger.
Børnene følger og efterligner eurytmistens
forskelligartede bevægelser. Stemningerne skifter meget mellem
polariteter: Glæde – alvor, koncentration –
”løssluppenhed”, larm – stilhed, store
bevægelser med hele kroppen – bittesmå kun med
fingrene o.s.v. Bevægelserne er ikke tilfældige; de
opstår i samklang med lydene i de små rytmiske vers, der
tales af eurytmisten. Et ”Ah!” har et helt andet
bevægelsesudtryk end et ”Uh!”, og et ”K”
har meget mere kraft og form i sig end det luftige, flygtige ”F”(prøv
selv). Versene er alle på rytmer, og bevægelserne følger
sprogets rytmer. I løbet af en ”time” når
børnene at gennemvar-me alle kroppens lemmer med rytmiske
bevægelser.

”Eurytmi” betyder ”smukke,
harmoniske bevægelser”. Det er vigtigt, at timen forløber
i en harmonisk og sund stemning. Børnene skal glæde sig
til eurytmien. Eurytmien hjælper dem til at ”forbinde”
sig med verden, at inkarnere på den rigtige måde. At
inkarnere kunne man også oversætte med at beherske
kroppen og de mange komplicerede bevægelser, der skal til, når
vi f.eks. skal kunne stå på vores ben/balance) og endnu
sværere: Når vi skal gå.


Forældremøder – forældrestyrelse


Der bliver afholdt forældremøder ca. 3 gange om året,
som forældrene er forpligtet til at deltage i. Nogle af møderne
vil have et særligt emne, f.eks. i form af et miniforedrag med
efterfølgende diskussion. Et af møderne i foråret
vil der være afsat tid til valg af forældrestyrelsen.


Vikarordning


VBørnehaven har lønnet vikar. Vi vil dog bede jer
forældre om hjælp, når vi har større fravær
eller mangler vikarer. Der vil være opsat opslag om I kan hente
tidligere disse dage.


Rengøring


Varetages af vores rengøringspersonale.


Arbejdsdage


I løbet af hver sæson arrangeres der efter behov to
arbejdsdage (som regel lørdage kl. 9.00-14.00), hvor forældre
sammen med børn og pædagoger tager fat på større
arbejdsopgaver i børnehaven. Der kan være tale om
reparation af legetøj, opsavning af brænde,
vedligeholdelse og rengøring af huset, legearealer og haven,
m.m. Midt på dagen spiser alle frokost sammen, og arrangementet
plejer at forløbe utroligt hyggeligt.


Derfor forældreopgaver


Børnehaven er således ikke blot en daginstitution i
traditionel forstand, men et sted, hvor børn, forældre
og pædagoger jævnligt mødes og udveksler
erfaringer – det sted hvor man i en frugtbar vekselvirkning kan
hente støtte, råd, vejledning og inspiration. Dette
fælles ansvar for børnehaven udmønter sig bl.a. i
et forældrenetværk, hvor der altid er støtte at
hente, både for den enlige forælder og for forældreparret
– et netværk, som også har gyldighed efter
børnehavens daglige lukketid. Børnehaven er således
medvirkende til, at de i dag almindeligt eksisterende grænser –
børn i institution/børn i fritid – her nedbrudes,
men også til, at grænserne mellem familierne brydes til
fordel for et socialt netværk, som børnehaven blot er
udgangspunkt for.


Optagelse på venteliste – indmeldelse


Brombærhuset modtager mange henvendelser fra forældre,
der ønsker, at deres barn skal gå i børnehaven.
Proceduren er derfor, at alle børn bliver skrevet på
venteliste.
Hvis De ønsker Deres barn skrevet på
venteliste i Brombærhuset, henvender man sig til skolens kontor
mellem 9.00 – 12.00, på telefon 44 84 98 98. De vil så
sende et orienterende hæfte og en optagelsesblanket.
Personalet
i Børnehaven vil så henvende sig til jer når der
er plads i børnehaven og I vil blive indkaldt til en
optagelsessamtale, hvor I og børnehaven vil få mulighed
for at se om det er det rigtige sted for jer og jeres barn og
herefter vil I få besked om barnet er optaget.

Beslutter
De Dem herefter for at barnet skal gå i Brombærhuset,
skal indmeldelsesblanketten udfyldes. Prisen for at gå i
Brombærhuset er fastsat af skolens bestyrelse, samt gavebidrag
+ et indmeldelses- gebyr. (Se vedlagte bilag).


Udmeldelse


Dit barns plads kan opsiges med 2 måneders varsel og
ophørsdatoen er altid den sidste i måneden.
Opsigelsen
foretages skriftligt eller på mail og skal være os i
hænde senest 2 måneder før barnet ophører i
institutionen.
Det er ikke muligt at opsige en plads til udgangen
af juni, heller ikke når dit barn skal i skole. Det skyldes, at
Brombærhuset ikke kan optage nye børn til opstart pr.
1/7, hvor der er sommerlukket. For at sikre kontinuitet i antallet af
børn sommeren over, skal pladsen opsiges med udgangen af maj
eller juli.


Tavshedspligt


Både børnehavepersonalet, forældrerepræsentanterne
og forretningsføreren har tavshedspligt med hensyn til alle de
oplysninger, der kommer til deres kendskab. Tavshedspligten
fortsætter, selvom ovennævnte ikke længere er
beskæftiget med disse poster i børnehaven.


Forældrebetaling


Ca. tre uger før barnet begynder i børnehaven,
forfalder indmeldelsesgebyr og den første månedlige
indbetaling, og beløbet returneres ikke, hvis barnet af en
eller anden grund alligevel ikke starter i børnehaven. Den
næste månedlige betaling falder på normal vis
måneden efter barnets start i børnehaven og fortsat
månedsvis forud. Betalingens størrelse fastsættes
af bestyrelsen. Betalingsstørrelsen reguleres efter behov og
kan ændres med en måneds varsel.
Da børnehaven
får tilskud fra bopælskommunen er det forældrene
selv, der henvender sig til deres bopælskommune og derved selv
sørger for at få tilskud af denne vej. Forældre
opkræves forældrebetaling og tilskud via PBS.


Når børnene er syge


Hovedreglen er, at syge børn ikke må modtages i
børnehaven. På næste side er der et skema over de
mest almindelige sygdomme hos børn, varigheden af hver enkelt
sygdom og en angivelse af, hvornår barnet må møde
i børnehaven igen.

Opstår der under opholdet i
børnehaven tegn på sygdom, vil børnehavepersonalet
kontakte forældrene, der så skal hente barnet. Hvis
barnet har haft en smitsom sygdom og har været behandlet men
medicin, må det først modtages, når det ikke viser
symptomer på sygdommen og i øvrigt har det godt. Hvis
barnet efter lægens anvisning skal fortsætte med
medicinsk behandling, kan denne ikke pålægges børnehavens
personale, medmindre der er tale om en kronisk lidelse. Generelt
modtager vi ikke børn der stadig er under penicillin
behandling.

Hvis barnet er svagt efter sygdom og ikke helt
kan klare opholdet i børnehaven, er det alene børnehavens
personale, der afgør, om barnet må være i
børnehaven eller ej.


Telefontid i
Brombærhuset


Vi har fastnet tlf. 49 29 95 55 – der kan indtales
besked.
TBørnehavemobil 29 28 68 28. Vuggestuemobil 30 29
95 55.
Hvornår skal vi have besked?:
Hvis andre skal
hente børnene. Ved længere ferier (udover de fastlagte
lukkedage), ved længerevarende sygdom og børnesygdomme
samt i tilfælde af lus.


Litteraturliste



  • Barnet før skolealderen,
    er et pædagogisk hæfte udgivet af ”sammenslutningen
    af Rudolf Steiner Børnehaver” 1984 (Bogen kan lånes
    i børnehaven)
    Rudolf Steiner




  • Barnets opdragelse fra
    åndsvidenskabens synspunkt




  • Pædagogik og erkendelse af
    mennesket




  • Kunsten at undervise
    Inger
    Brochmann




  • Opdragelse i den tidlige barndom




  • Gør vi vore børn
    fortræd?




  • Årstidsfester – om Høstfest,
    Sct. Michaelsfest, Lanternefest, Adventsfest, Julespil,
    Fastelavnsfest, Påskefest og Pinsefest.




  • Årets gang men leg og sang




  • Lille Kyllerylle og andre
    remseeventyr
    Ole Knudsen




  • Ti små fingre
    Minna
    Forslev




  • Den hellige Simplicia (legender og
    eventyr)




  • Hvad vil folkeeventyret fortælle
    os?




  • Nordisk mytologi og
    antroposofi
    Helle Heckman




  • Nøkken – en have for børn